دستورالعمل اجرایی شورای نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست آزمایشگاه ها و کارگاه ها
ابلاغ شده از سوی دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دستورالعمل اجرایی شورای نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست آزمایشگاه ها و کارگاه ها با استناد به بند ۱ سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و همچنین، سیاست ها و رویه های موجود در قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب ۱۸/۱۵/۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی، تدوین و جهت اجرا و اقدام به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری ابلاغ می شود.

مقدمه
برقراری نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست در محیط های آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه ها، مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری جهت حفظ ایمنی و سلامت استفاده کنندگان از خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی و همچنین شاغلین در آن بخش جزو الزامات قانونی هر مؤسسه می باشد. لذا، به منظور اجرای سیاست های فوق، جهت ایجاد محیطی ایمن و سالم در آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه ها، مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری، شورای نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست به شرح جزئیات ذیل طرح می گردد:

ماده ۱ - تعاریف
مؤسسه:
منظور از مؤسسه، دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، مؤسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری می باشد.
شورا: شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست آزمایشگاه ها و کارگاه ها که از این به بعد به اختصار شورا نامیده می شود.
HSE : منظور ایمنی، سلامت و محیط زیست می باشد.

ماده ۲ - هدف
ارتقای ضریب ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) فعالیت های تحقیقاتی متنوع و اهتمام در جهت جلوگیری و پیشگیری از خطرات احتمالی ناشی از انجام آزمایش های مختلف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی و حفظ بهداشت و سلامت افراد و محیط زیست با به کار بستن شیوه های علمی و استانداردهای لازم در سطح ملی و بین المللی در آزمایشگاه ها و کارگاه های مؤسسات.

ماده ۳ - وظایف شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست
۳-۱- تدوین و تصویب دستورالعمل های مرتبط برای بخش های تابعه مؤسسه
۳-۲- تدوین و راه اندازی دوره های آموزشی ایمنی، بهداشت و محیط زیست برای گروه های مختلف مؤسسه متناسب با فعالیت های اجرایی آنها
۳-۳- صدور گواهینامه دوره های آموزشی
۳-۴- نظارت بر اجرای آیین نامه های مصوب شورا و نظارت مستمر
۵-۳- انجام امور مربوط به ارتقای مؤسسه در زمینه های ایمنی، بهداشت و محیط زیست
۶-۳- تأیید ساختار فیزیکی آزمایشگاه ها و کارگاه های جدید از نظر رعایت اصول HSE قبل از شروع فعالیت در آن آزمایشگاه
۷-۳- تأیید و بررسی برنامه های آموزشی و پژوهشی مؤسسه از لحاظ رعایت دستورالعمل ها و الزامات مربوط به دوره های نظام HSE و سنجش توانمندی ورود به آزمایشگاه و کارگاه
۸-۳- تصویب اعتبارات برای اجرای نظام HSE در مؤسسه
۹-۳- تعیین فواصل زمانی مناسب جهت بررسی دوره ای سلامت کارکنان شاغل در آزمایشگاه ها و کارگاه ها

ماده ۴ - ترکیب اعضاء شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست در دانشگاه ها
۴-۱- رئیس مؤسسه (رئیس شورا)
۴-۲- معاون پژوهش و فناوری (نایب رئیس شورا)
۴-۳- معاون آموزشی
۴-۴- معاون اداری - مالی
۴-۵- رئیس آزمایشگاه مرکزی (دبیر شورا)
۴-۶- رئیس پارک علم و فناوری (در صورت وجود)
۴-۷- رؤسای دانشکده های مربوطه
۴-۸- رئیس حراست مؤسسه
۴-۹- معاون دانشجویی
۴-۱۰- دو نفر از صاحبنظران در حوزه ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) (با معرفی معاون پژوهش و فناوری و حکم ریاست شورا)
۴-۱۱- کارشناس ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای (با معرفی معاون پژوهش و فناوری و حکم ریاست شورا)
۴-۱۲- یک نفر از رؤسای مؤسسات پژوهشی درون دانشگاهی (در صورت وجود)

ماده ۵ - ترکیب اعضاء شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست در واحدهای پژوهشی
۵-۱- رئیس مؤسسه (رئیس شورا)
۵-۲- معاون پژوهش و فناوری (نایب رئیس شورا)
۵-۳- معاون آموزشی (در صورت وجود)
۵-۴- معاون اداری - مالی
۵-۵- رئیس آزمایشگاه مرکزی (دبیر شورا)
۵-۶- رؤسای پژوهشکده های مربوطه
۵-۷- رئیس حراست مؤسسه
۵-۸- معاون دانشجویی (در صورت وجود)
۵-۹- دو نفر از صاحبنظران در حوزه ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) (با معرفی معاون پژوهش و فناوری و حکم ریاست شورا)
۵-۱۰- کارشناس ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای (با معرفی معاون پژوهش و فناوری و حمک ریاست شورا)

ماده ۶ - ترکیب اعضاء شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست در پارک های علم و فناوری
۶-۱- رئیس مؤسسه (رئیس شورا)
۶-۲- معاون پژوهش و فناوری (نایب رئیس شورا)
۶-۳- معاون اداری - مالی
۶-۴- رئیس آزمایشگاه مرکزی (دبیر شورا)
۶-۵- حداقل ۳ و حداکثر ۵ تن از رؤسای شرکت های داخل پارک
۶-۶- رئیس حراست مؤسسه
۶-۷- دو نفر از صاحبنظران در حوزه ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) (با معرفی معاون پژوهش و فناوری و حمک ریاست شورا)
۶-۸- کارشناس ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای (با معرفی معاون پژوهش و فناوری و حمک ریاست شورا)

ماده ۷ - وظایف و اختیارات رئیس شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست
۷-۱- پیگیری مصوبات شورا در هیأت رئیسه
۷-۲- پیگیری و تأمین اعتبارات مورد نیاز
۷-۳- صدور احکام اعضای شورا
۷-۴- نظارت بر اجرای مصوبات شورا
۷-۵- عزل و نصب اعضاء شورا

ماده ۸ - وظایف دبیر شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست
۸-۱- تهیه و پیشنهاد دستورالعمل های لازم نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) و ارائه به شورا
۸-۲- تدوین برنامه آموزش نیروی انسانی مرتبط با آزمایشگاه ها، اعم از نیروهای خدماتی، تکنسین ها، کارشناسان، دانشجویان و اعضاء هیأت علمی و ارائه آن به شورا
۸-۳- تهیه برنامه مناسب جهت نظارت و ارزیابی ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) مؤسسه بر طبق استانداردهای مصوب
۸-۴- هماهنگی با سازمان های محیط زیست، شهرداری، آتش نشانی، استاندارد و ... به منظور ارتقای ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) در آزمایشگاه ها و کارگاه ها
۸-۵- برنامه ریزی و هماهنگی لازم با سازمان های بین المللی جهت اخذ گواهینامه معتبر در ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) مطابق نظر شورا
۸-۶- پیگیری و اجرای مصوبات شورا و ارائه گزارش
۸-۷- تدوین برنامه های مربوط به ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) مؤسسه و ارائه آن به شورا
۸-۸- مستندسازی
۸-۹- ارسال گزارش عملکرد شورا به ستاد شبکه شاعا مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۸-۱۰- برنامه ریزی جهت امحاء یا تصفیه پسماندهای آزمایشگاهی

ماده ۹ - نحوه برگزاری جلسات شورای ایمنی، سلامت و محیط ز یست
۹-۱- جلسات شورا حداکثر هر ۴ ماه یکبار برگزار می شود
۹-۲- جلسات با حضور حداقل دو سوم اعضاء رسمیت یافته و کلیه موارد با اکثریت آراء به تصویب می رسد
تبصره ۱: در مواقع ضروری با پیشنهاد دبیر شورا جلسه اضطراری تشکیل خواهد شد.

ماده ۱۰ - دوره فعالیت شورای ایمنی، سلامت و محیط  زیست
۱۰-۱- هر دوره فعالیت شورا ۴ سال می باشد
۱۰-۲- عضویت مجدد اعضاء در دوره های بعد بلامانع است
۱۰-۳- در پایان هر دوره بنا به پیشنهاد معاون پژوهش و فناوری مؤسسه، احکام اعضاء جدید شورا توسط رئیس مؤسسه صادر می شود
تبصره ۲: در صورت استعفا و یا غیبت غیرموجه هر یک از اعضای شورا در جلسات (به تعداد ۳ جلسه تداومی و یا ۵ جلسه متناوب) فرد جدید جایگزین وی خواهد شد.

ماده ۱۱ - دبیرخانه شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست در معاونت پژوهش و فناوری مؤسسه مستقر می شود.

ماده ۱۲ - مسئولیت نظارت و اجرای این دستورالعمل با رئیس مؤسسه می باشد.

این دستورالعمل اجرایی در ۱۲ ماده و ۲ تبصره در تاریخ ۶/۱۰/۱۳۹۴ تصویب و تأیید گردیده است. اجرای این دستورالعمل از تاریخ تصویب در کلیه مراکز آموزشی، پژوهش و فناوری لازم الاجرا می باشد.

جهت مشاهده دستورالعمل اجرایی شورای نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست آزمایشگاه ها و کارگاه ها اینجا کلیک کنید.